Folkeskolen er ikke et eksperiment

Endnu engang forsøger dem der er allerlængst væk fra vores folkeskoler, at gøre sig kloge på hvad der virker, og hvordan vi gør vores børn og unge klar til at få en uddannelse, så de kan tage aktivt del i vores arbejdsmarked.

Vi har ikke brug for flere eksperimenter med vores folkeskoler. Vi har brug for arbejdsro. Vi har brug for tillid til, at vi i kommunerne godt selv kan arbejde seriøst, med at udvikle vores folkeskole.

Jeg tvivler stærkt på, at der er behov for mere traditionel undervisning hvis vi skal løfte det generelle karakter niveau i folkeskolen. Hvis vi skal have flere elever til at få de fra staten fastsatte karakterkrav, har vi behov for den understøttende undervisning. Ellers risikerer vi en folkeskole hvor vi ekskluderer flere af de elever, som vi gerne vil inkludere.

Det største eksperiment regeringen lægger op til, er en fuldt skattefinansieret friskole, hvor man skal tage enkelte skoler og sætte den uden for det fællesskab som folkeskolen er, og lade skolen eksperimentere med vores børns udvikling.

Folkeskolen har behov for sammenhold og fællesskab. Folkeskolen er for alle, og skal tilbyde undervisning man kan regne med. Jeg kommer derfor ikke til at anbefale, at vi i Guldborgsund Kommune, lader en af vores skoler træde ud af fællesskabet. Det tror jeg ikke på gavner vores fælles skolevæsen.

I Guldborgsund Kommune har vi 14 gode folkeskoler der arbejder sammen om at gøre alle vores børn til den bedste udgave af dem selv. Vores folkeskoler har behov for arbejdsro, dygtigere lærere og pædagoger og flere hænder. Budgetforliget for 2019 er et skridt i den rigtige retning. Det har vi klaret helt uden indblanding fra Christiansborg.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *